Проблема,над якою працюю
Використання мнемотехнічних
методів і прийомів для ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної
освіти
Сучасні вимоги європейського рівня
розвитку освіти сприяють вільному вибору засобів навчання та максимальній
самореалізації в умовах психологічного комфорту. Визначення самоцінності
особистості дитини,сприйняття її такою,якою вона є,слугує інтересам та потребам
учнів,забезпечує розвиток творчості,відповідальності,зберігає психічне та
фізичне здоров’я,що гарантує високу якість
освіченості.
Актуальною проблемою психолого -
педагогічної науки стають методики ефективного засвоєння різноманітної інформації.
Постійне збільшення обсягу інформації у поєднанні з високою конкуренцією та
вимогами суспільства,із одного боку,приводить до інтенсифікації освітнього
процесу,а з другого – до цілої низки порушень психічного та соматичного здоров’я школярів. Проте одним із завдань
сучасної освіти є не лише надання високого рівня знань,а й збереження здоров’я людини.
Виникла потреба замінити таку модель
освіти,в якій вчитель у репродуктивно-відтворювальній формі передає знання
учням,на синергетичну модель. У такому разі вчитель співпрацює з учнем у
продуктивно-інтерактивній формі,а учень є активним співучасником
навчально-виховного процесу, а не пасивним об’єктом навчання.
Одним із важливих принципів сучасної
освіти є оптимізація навчання через застосування новітніх освітніх психолого-педагогічних
технологій і,зокрема,мнемотехніки як одного з найефективніших методів засвоєння
інформації та інформаційного
перенасичення. Мнемотехніка належить до здоров’язбережувальної технології,що забезпечує оптимізацію
розумової діяльності в умовах сучасної освіти.
Мнемотехніка(від грецької-пам’ять і мистецтво) – це спосіб покращення
нової інформації шляхом утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів і прийомів.
Мнемотехнічні прийоми передусім
застосовують для поліпшення засвоєння складної інформації,що не має
встановлених логічних зв’язків між її елементами з погляду людини,яка її запам’ятовує, і потребує тривалого зберігання та подальшого
відтворення,наприклад: послідовність цифр,телефонні номери,історичні
дати,формули.
Можливе запам’ятовування за допомогою мнемотехніки
також різноманітної слів,термінів,географічних назв,граматичних правил,імен та
прізвищ тощо. У такому разі створені за
допомогою мнемотехнічних прийомів штучні асоціації засвоюються легше і швидше .
Застосування мнемотехніки поліпшує показники обсягу та точності запам’ятовування і розвитку пізнавальних процесів,підвищує тривалість
зберігання та якість відтворення засвоєної інформації.
Мистецтво запам’ятовування було особливо важливим для людства ще у
дописемний період історії. Так,жерці,шамани,оповідачі,музиканти,торгівці
повинні були запам’ятовувати значний обсяг інформації.
Перші згадки
про мнемотехніку ,або мнемоніку,як і сам термін,з’явились у Стародавній Греції. Греки настільки обожнювали
пам’ять,що у їхній міфології з’явилась богиня пам’яті Мнемозіна,яка була матір’ю дев’яти муз,покровителькою всіх мистецтв. Вважається,що термін »мнемотехніка»
придумав Піфагор Самоський (570-490рр.до н.е.) – давньогрецький філософ і
математик. Відомий філософ і вчений Аристотель також був обізнаний із
мистецтвом запам’ятовування . Він розглянув
питання пам’яті в одному із своїх трактатів «Про пам’ять». Учень Аристотеля – видатний полководець і творець
світової держави Олександр Македонський – застосував мнемотехнічні прийоми і
славився феноменальними здібностями до запам’ятовування. Вагомий внесок у становлення мнемотехніки
зробили римські філософи,оратори,спеціалісти
поліпшення пам’яті. Так , одна з
найдавніших робіт «Риторика» ,що
збереглася та містить дані про мнемонічні прийоми й особливості їх
застосування,датується приблизно 86-82 рр.до н.е. і належить Цицерону –
давньоримському політикові і філософу,блискучому ораторові. На той час
мнемотехніка була важливою складовою риторики і її широко застосовували в
ораторському мистецтві. Одним з відомих прихильників мнемотехніки вважають
давньоримського державного і політичного діяча,диктора,полководця,письменника
Юлія Цезаря.
У проекті
Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки одними зі
стратегічних напрямків розвитку освіти є такі:
-
створення й
забезпечення можливостей для реалізації різноманітних освітніх моделей,форм і
засобів здобуття освіти;
-
забезпечення
доступності та неперервності освіти впродовж
життя;
-
розвиток
наукової та інноваційної діяльності в освіті,підвищення якості освіти
на інноваційній
основі.
На мій
погляд,зазначені процеси неможливі без уміння ефективного засвоєння інформації.
Засвоєння
нової інформації – це важливий аспект інтелектуальних можливостей учнів,що
визначає результати їхнього вміння навчатися.
Як відомо,на початковому етапі процесу навчання основним завданням є
динамічний розвиток та формування навичок обробки інформації. А коригування
процесу навчання в напрямку інтеграції з мнемотехнічними методами та прийомами
приводить до підвищення ролі аспекту
навчання, що сприяє успішному засвоєнню учнями знань,умінь та навичок. Саме
тому вміння ефективно засвоювати інформацію є одним з найважливіших моментів
навчального процесу,а невміння – може викликати певні психологічні проблеми,які
проявляються у невпевненості в собі та у своїх можливостях,у зниженні мотивації
до навчання та погіршенні навчання.
Існують типові проблеми під час обробки інформації:
- труднощі під час логічної обробки нелогічної інформації(послідовність цифр,телефонні номери,історичні дати,показники,формули,іноземні слова,терміни,географічні назви,граматичні правила,імена та прізвища тощо...);
- інтерференція(витіснення попередної інформації потоком нової інформації);
- відсутність раціонального повторення та закріплення;
- слабка мотивація;
- механічне запам 'ятовування
- низька концентрація уваги;
- відсутність відповідних навичок для полегшення засвоєння нової інформації. Мнемотехніка ефективно допомагає розв 'язати зазначені проблеми завдяки формуванню відповідних навичок,творчому підходу та створенню ситуації успіху,що є найдоцільнішою мотивацією процесів ефективного навчання. Аналіз останніх досліджень з проблеми формування здоров'язбережувального освітнього середовища через реалізацію освітніх технологій у навчально-виховному процесі свідчать про спроби вчених переглянути загальні підходи до його формування,зясувати новий зміст,форми та методи реалізації означеної проблеми в умовах сучасної освіти. Отже,науковці вважають, що поняття здоров 'язбережувальна можна віднести до будь-якої педагогічної технології,яка у процесі реалізації створює необхідні умови для збереження здоров'я головних суб'єктів освітнього процесу - учнів та вчителів. Обробка інформації відбувається завдяки використанню ними своїх природних можливостей (образне мислення,творчий потенціал),що допомагає сформувати навички залічувати мнемотехніку до здоровябережува льних технологій. Мнемотехніка дає змогу як індивідуального,так і групового підходу до вирішення різних видів завдань та цілей. Пошук аналогій і логічних закономірностей,створення асоціативних звязків то та піщо розвиває комунікативні та пізнавальні здібності особистості. Використовуючи у своїй діяльності методики мнемотехніки, які побудовані на розвивальних іграх,креативному мисленні,груповій роботі,організовуючи художню,художньо-мовленнєву та мовленнєво-побутову діяльність,різноманітні форми пізнавальної діяльності,мовленнєвотворчу діяльність,різноманітні інтелектуальні конкурси,конструктивну діяльність,технологія мнемотехніки сприє розвиткові пізнавальних здібностей особистості. Таким чином,упровадженя технологій мнемотехніки в сучасну освіту є актуальним,тому що:
- методики мнемотехніки належать до здоров 'язбережувальних технологій;
- вони сприяють поліпшенню ефективності засвоєння нової інформації;
- розвивають комунікативні та пізнавальні здібності особистості;
- розвивають творче,логічне й образне мислення;
- формують навички самонавчання;
1) словесне розуміння;
2)мовна швидкість;3)числовий фактор;
4)просторовий фактор;
5)асоціативна пам'ять;
6)швидкість сриймання ;'
7)індуктивний фактор.
Методи та прийоми мнемотехніки
Метод "Перетворення " - первинна обробка інформації;
прийом " Аналогія "- між інформаційними одиницями,що запам'ятовуються,знаходять спільні ознаки,властивості,якості...Використовуючи в навчанні різноманітні вправи з пошуку аналлогій,ми у такій спосіб формуємо міцну базу для поліпшення пам'яті.

прийом " Аналогія "- між інформаційними одиницями,що запам'ятовуються,знаходять спільні ознаки,властивості,якості...Використовуючи в навчанні різноманітні вправи з пошуку аналлогій,ми у такій спосіб формуємо міцну базу для поліпшення пам'яті.
Практично до кожного слова можна дібрати велику кількість аналогій за різними типами.
Наприклад,до слова " книжка"можна знайти такі аналогії:
За прямокутною формою:
ящик, телевізор,валіза,портрет,будинок,ноутбук.
За римою:
мишка,кришка.
За білим кольором паперу:
сніг,молоко,вата.
Загальноприйняті:
(тематична група слів)
настільна лампа,ручка,стіл,письменник,учень,бібліотека.
За розміром:
зошит,блокнот,портрет,папка,кватирка.
Наприклад, для вивчення авторів музики та слів Державного гімну України можна скористатися прийомом "Аналогія".Слова написав Павло Чубинський,а на музику поклав слова Михайло Вербицький. Такі аналогії дають змогу легше і швидше запам'ятати потрібну інформацію.
Враховуючи те,що в дітей добре розвинута кінестатична пам'ять,ефективним є застосування аналогій за рухом із використанням під час запам'ятовування віршів певних дій,що відповідають сюжету.
Наприклад,вивчимо вірш В.Коломійця "Сиве сонечко" (3клас)
Ніжаться в постелі
дітлахи веселі,
на лежанці-простяганці
потягусеньки уранці...
Але хто це там клопочеться,
зранку-ранечку тупочеться -
прибирає,варить їсти,
там - з грибами,там до тіста,
і над ночвами гне спину,
і спішить до магазину,
ледь несе важку корзину?
Ох,робото,ох,турбото.
Хто то? Хто то? Хто то?
Раптом стало дітям соромно,
раптом діти - помагать...
"Ой,бабусю,сиве сонечко",-
обнімати! Цілувать!
Для формування навичок використання прийому "Аналогія" рекомендують ігри "Асоціація"та "Листівки"
Прийом " Трансформація" - це прийом ,при якому об'єкти,що запам'ятовуються,перетворюються на інші за значенням та образом,що легші для запам'ятовування.
По суті,трансформації доволі часто зустрічаються в нашому житті. Так,звичайний пластилін під час ліплення набуває різноманітних форм;спеціальні довгі повітряні кульки в руках клоуна перетворюються в образи тваринок; з аркуша паперу можна зробити літак,корабель... Під час трансформації,відбувається перетворення одного за призначенням предмета в інший.Цей прийом дозволяє працювати і з цифровою інформацією. Образ яблука ми можемо трансформувати в будь - яку цифру.
Прийом "Піктограми" - це прийом,при якому абстрактну або образну інформацію,що запам'ятовується , схематично зображують спрощеними малюнками.
Загальновідомо,що образна пам'ять зазвичай набагато потужніша за словесно-логічну пам'ять , а також пам'ять на слова,цифри тощо.
Використовуємо піктограми під час вивчення скоромовок , віршів.
Прийом"Стенографіст" - це прийом ,при якому текстова інформація записується за допомогою окремих ключових букв.
Я бачив дивний сон. Я бчв двнй сн.
Прийом" Цифрообраз"- це прийом,при якому цифрову інформацію,що запамятовується,асоціативно повязують з певними образами або системами образів.
Зверніть увагу!
У початкових класах сприймання цифрової інформації відбувається набагато легше саме в образах,які мають асоціативний звязок з потрібною цифр0ою.Потім з цих обраів складають різні історіх,які,як показує практика,запамятовуються та відтворюються легше за звичайну цифрову інформацію.
Система цифрообразів
1 - люди, казкові герої, предмети за формою схожі на 1
2 - птахи,парний одяг:шкарпетки,рукавички...
3- тварини,предмети трикутної форми
4- меблі,все, що виробляють з дерева
5- їжа,предмети,що нагадують цифру 5
6- посуд,електроприлади,комахи
7-предмети,схожі на цифру 7
8- усе,що має колеса або схоже на цифру 8 за формою
9- тварини,які живуть у воді,предмети схожі на 9
0- усі круглі за формою предмети
При запам 'ятовуванні прикладу з таблиці множення 3*6=18 пропонуємо запам'ятати малюнок
Використовуючи сформовану систему цифрообразів,дитина розуміє,мамонтеня - цифрообраз числа 3,а комп'ютер - цифрообраз числа 6,тому це приклад множення 3*6. А оскільки мамонтеня тягне на мотузці (цифрообраз 1) візок(цифрообраз 8),то дитина зчитує добуток - 18. Такій спосіб вивчення таблиці множення довів свою високу ефективність серед молодших школярів. Таблиця множеня вивчається легко,весело,без психоемоційного перевантаження.
Прийом"Цифро-буквений код" - це прийом перекодування цифр у букви для складання спеціально дібраних слів з метою їх подальшого запам'ятовування.
Перекодування цифр у букви
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
гж дт кх чщ пб шл сз вф рц нм
Зима - 70 весна - 870 ...
"Хижий чиж прибав шпаківню у пави" - 3,14159265358
Метод"Порядкова система" - це метод,призначений для запам'ятовування інформаційних одиниць разом з їх порядковим номером через використання спеціально дібраної системи образів.
Прийом"Інтер'єр"
Індивідуальний інтер'єр - це самостійно створена порядкова система десяти чи більше образів з елементами власного чи добре знайомого приміщення.
Для кожного елементу створюється асоціація до цифри порядкового номера.
Стандартний інтер'єр - це вже розроблена порядкова система з 25 образів предметів типового інтер'єру.
Відкриті уроки
Навчання грамоти 1 клас
Тема
: Закріплення букви «Ш», її звукових значень. Формування
аудіативних умінь. Розвиток мовлення за текстом В.Орлова «Пригоди Каштанчика».
Диференційований підхід у формуванні вмінь читати.
Мета: формувати
компетентності:
ключові – вміння вчитися;
загальнокультурні – логічно виокремлювати головне, відтворювати інформацію
сприйняту з паперових та технічних носіїв;
предметні – закріпити звукові значення букви «Ш», формувати
аудіативні уміння, вміння читати й писати;
розвивати фонематичний слух, усне мовлення, орфографічну
зіркість, увагу;
виховувати бажання вчитися, читати і більше пізнавати
нового.
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.
Обладнання: таблиці – тренажери, картки для читання, ілюстративний
матеріал, завдання для роботи в парі, маски.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
- Зараз у нас урок навчання грамоти.
- А що таке
урок?
Урок – це
увага, розум, організованість, кмітливість.
Вправа
«Очікування»
-
Яким ви хочете бачити наш урок
-
Чого очікуєте від уроку?
-
Ви допоможете мені створити такий урок?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Повідомлення теми уроку.
2. Мета уроку.
Діти:
Не просто слухати , а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто думати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
Головна наша мета:
Вчимося вчитися.
3. Вірші
1.Літера перша і перше слово …
2.Буква до букви, до слова слово…
3.Хто хоче розмовляти…
4. Артикуляційна хвилинка.
а) тренажер – читання складів;
б) читання слів.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Завдання
«Розшифруй»
Ш
А А Н
Д
І Я
Ш
Л
-
Хто є королевою цієї країни?
Я - буква «Ш», тож умію я, діти,
Шептати, шуміти і шурхотіти.
Я шарудіння зчиню серед тиші,
Наче у шафі, де нишпорять миші.
2.Стратегія
критичного мислення: «ЗНАЮ, ХОЧУ ЗНАТИ, ВИВЧИЛИ»
(Відповіді дітей)
3.Чистомовка
ША-ША-ША-вивчили
ми букву «Ш».
ШУ-ШУ-ШУ -
букви я пишу.
ШЕ-ШЕ-ШЕ -
говоріть тихіше.
ЕШ-ЕШ-ЕШ – з
радістю до школи йдеш.
ИШ-ИШ-ИШ –
ти чому мовчиш.
4.Гра «Слово
читай – місце букви «Ш» визначай»
Шапка , каштан, шуба,…..
5.Хвилинка
каліграфії.
Як річка бере свій початок із чистого
джерела, так і ми починаємо писати з нового рядка з кожним днем все краще і
краще.
Письмо Шш
Букву «Ш» пишу чудово, гарно, правильно,
зразково.
Малюнковий
диктант
Шпак, каштан,
школяр,кішка,вишні.
Робота над
реченням.
Школярі
прийшли до школи.
Звуко-буквений
аналіз слова «школярі»
6. Фізкультхвилинка
Пригадаймо,
друзі, вмить,
Як шумлять у
птаха крила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
У морі
синьому вітрила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
Вітер з гаєм
розмовляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
Поміж
листячком гуляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
Й ми всі
трохи пошуміли,
Від роботи
відпочили.
7. Робота в
парах
«Вставте
букву і з’ясуйте що або хто це»
8. Робота
над текстом.
Відкриваю
свій буквар
І знаходжу
новий дар.
Букву «Ш»
цікаву,
Допитливу і пізнавальну.
Передбачення
за малюнком і заголовком.
Перше
читання вчителя.
Перевірка
передбачень.
-
Про кого розповідається в оповіданні?
Гра «Так чи
ні»
1. В оповіданні розповідається про осінь.
2. Першим Каштанчик зустрів Ведмедика.
3. Каштанчик залишився з Їжачком.
Читання
«ланцюжком».
-
Запам’ятайте усіх героїв твору.
Мова твору.
Розігрування
діалогу.
Встанови
послідовність.
ІV. Підсумок уроку
-
Зробимо останній крок –
Підсумуємо урок.
Згадаймо з якою буквою
Сьогодні працювали.
Чого навчилися,
Що нового пізнали,
Що зробили за урок,
Яким був найскладніший крок.
Яке завдання сподобалось найбільше?
Що було для вас найцікавіше.
-
А ви знаєте чим закінчилася казка?
-
І вони рушили в дорогу – великий коричневий Мишко і маленький коричневий
Каштанчик. І досі вони ходять разом. А за ними виростають зелені каштанові
дерева. А ми будемо збирати каштанчики – міцні знання, будемо вчитися жити,
дружити, допомагати один одному. Дарувати радість і хороший настрій один одному.
Самооцінка.
-
З яким настроєм ми працювали на уроці?
-
Молодці, дякую за урок.
Навчання грамоти
Тема :
Вивчення букви Є, її звукових значень. Формування аудіативних умінь за
текстом І.Сенченко.
Звуко-буквені зіставлення .
Аналітико-синтетичні види роботи зі словами.
Письмо
рядкової букви є. Буквений і словниковий диктант, списування з друкованого тексту.
Мета: формувати
компетентності:
ключові – вміння вчитися –
самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації,
результатів роботи пари;
загальнокультурна – дотримуватися норм
мовленнєвої культури;
здоров'язбережувальна ( життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю) – слухати пояснення
вчителя ;
предметні : ознайомити з буквою є,
з її звуковими значеннями, формувати в учнів уміння читати і писати
слова з буквою є;
розвивати фонематичний слух , навички читання, мовлення й мислення
дітей;
виховувати бажання вчитися.
Обладнання : картки для роботи в парі, таблиця – тренажер
для читання, дидактичний матеріал, ІКТ.
Тип уроку:
вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.
Мета уроку
2.
Артикуляційна хвилинка
·
Читання складів з різними голосними;
·
Читання слів з одного погляду;
·
Читання речення;
·
Читання тексту.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Мотивація навчальної діяльності.
2. Подорож у країну
«Є».
3. Мешканці країни і їх завдання.
4. Слухання казки О. Катрича «Зустріч звуків [й ] та [е],
нова буква Є»
5. Виділення звуків [йе] зі скоромовки.
Єнотик з козубом блукає,
Квіти й жолуді збирає.
6. Подружки букви Є, їх таємниці.
7. Звуко-буквений аналіз слів : єнот, єхидна.
8. Читання складів з Е,Є.
9. Порівняння складів.
10.
Добір слів з буквою Є в різних позиціях.
11.
Читання слів у віночку.
12.
Словникова робота: євшан – степовий полин; єхидна – тварина, схожа на
їжака, живе в Австралії; єдиноріг – фантастична тварина у вигляді коня з одним
рогом.
13.
Вибіркове читання слів, в яких буква Є означає два звука.
14.
Легенда «Євшан – зілля».
15.
Буквений диктант.
16.
Письмо рядкової букви Є, складів, слів.
17.
Аналітичні вправи з читання (склади).
18.
Синтетичні вправи (утворення слів).
19.
Складання речень за малюнками зі словами з буквою Є.
20.
Робота в парі «Завдання від єнотів»
Встав пропущену букву і поясни хто (що ) це.
_нот, _хидна,
_лизавета, _впаторія, _вшан, _гипет.
21.Читання вірша «Зірка».
Передбачення за
малюнком.
Стратегія критичного мислення
ЗНАЮ
ХОЧУ ЗНАТИ ВИВЧИЛИ
Зірки
ліхтарики
?
кольори
Розширення знань дітей про зірки, як небесні тіла.
Дискусія «Сонце – зірка?»
Читання вірша вчителем.
Перевірка первинного сприймання.
Гра «Так чи ні»
Робота в різнорівневих групах.
А Б
Читання слів Самостійне читання вірша
Визначення за словами вірша, дії зірки.
Виразне читання. Мова вірша.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Зірки посилають
на Землю світло і тепло, а нам завдання.
·
ва
·
нот
за * ць
·
вшан
Робота
над реченнями.
« Є чи Е?»
Речення для
дівчаток
_ва пиш_ .
Речення для
хлопчиків
_вген мал_.
V. Підсумок
уроку.
Зробимо
останній крок-
Підсумуємо
урок.
-
Яку тему вивчили? Що запам’ятали ? Який був найскладніший крок?
Самооцінка.
Все
зрозумів, чудово працював (зірочка посміхається).
Добре
працював, але допустив 1-2 помилки.
Працював,
але ще багато чого не виходить(зірочка сумує)
Подяка
вчителя за урок.
Математика 3 клас
Предмет : Математика
Тема: Усне та письмове додавання й
віднімання трицифрових
чисел у межах 1000.
Складені задачі.
Мета: Формувати компетентності:
ключові (вміння вчитися –
застосовувати необхідні
знання й способи дій для
виконання завдань, само
організовуватися до навчальної
діяльності у взаємодії, здійснювати
самоперевірку,
самоконтроль і самооцінку
; соціальні – точно
висловлювати думки під
час організації спільної
навчально-пізнавальної діяльності, співпрацювати в парі,
в групі;загальнокультурні
– ефективно застосовувати
навички мовлення під час
спілкування; предметні –
закріпити знання усних та
письмових прийомів додавання
й віднімання чисел у межах
1000;вдосконалювати
обчислювальні
навички;розвивати самостійність під час
роботи,вміння
співпрацювати в парі та групі;розвивати
логічне та творче мислення
,пам’ять,уяву та
увагу;виховувати інтерес
до предмета,бажання вчитися.
Обладнання: нумераційна
таблиця,дидактичний
матеріал,завдання для
роботи в групі,опорні
схеми,екран,проектор,ноутбук.
Тип уроку:Закріплення вивченого
матеріалу
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Урок математики.
2.Що таке урок?
(Увага,розум,організованість,кмітливість.)
3.Очікування від уроку.
4.Девіз:
Щоб усе прекрасно знати,
Будем добре міркувати ,
Додавати й віднімати
І свій розум розвивати.
II.Актуалізація опорних знань
1.Хвилинка каліграфії з логікою та
Мнемонікою
Яка зараз пора року?
**** (зима)
Слайд «Зима»
Яке число принесла Зима на хвилинку каліграфії?
(Прийом «Цифро-буквений код»)
Перекодування цифр у
букви
1 2 3
4 5 6 7 8 9 0
Г ж д т к
х ч щ п б ш л
с з в ф рц
м н
70
Знайди логічну закономірність і продовж ряд чисел:
70,140,210,…
Назвіть число,в якому 7сотень.(700)
Розповідь про число
(усно чи тест)
Завдання »Назвіть одним словом» 700,777,789,987,567.(трицифрові числа).
III.Повідомлення теми та мети уроку
Отже,тема нашого уроку:
︣700+100 та 789
+211 + й -
*** чисел. Складені
1)
2)
3).
Оскільки зараз зима,то до нас у гості завітали зимові
гості:Сніжинки,Крижинки, Бурульки, мати – Снігова Королева , діти – герої
цієї казки: Кай і Герда.
Пригадаємо зимову казку»СніговаКоролева». Снігова Королева забрала Кая у
свій крижаний палац,зробила його льодяним і байдужим до всього.
На нас чекають зимові математичні випробування.
Робота в групах
Нумерація чисел в межах 1000. Скільки всього? Групи:
«Сніжинки» , «Крижинки»,»Бурульки».
-Скільки всього десятків(підкреслити «Сніжинкам),
-Сотень(«Крижинки»),
Одиниць у числах? («Бурульки»)
Ми разом з Гердою відправляємося на пошуки Кая.
Снігова Королева хоче нас заморозити,кличе завірюху.
Усний рахунок
Математична віхола * * *
Випробування задачами (хлопчики допомагають Каю,а дівчатка Герді)
Слайд «Випробування задачами»
Снігова Королева розсипала по всьому світу за три дні 700 сніжинок . Першого
і другого дня вона розсипала 600
сніжинок,а другого та третього дня 500 сніжинок. Скільки сніжинок розсипала
Снігова Королева кожного дня?
(Запис Задачі в зошит)
700-600=100(сн.)-розсипала │││ дня;
700-500=200(сн. ) – розсипала │ дня;
600-200=400(сн.) – розсипала ││ дня
2 спосіб
1)700-500=200(сн.) –першого дня;
2)700-600=100(сн.) - третього дня;
3)200+100=300(сн.) – першого та третього дні разом;
4)700-300=400(сн.) – другого дня.
Перевірка: 200+400+100=700(сн.)
Відповідь: Снігова Королева розсипала 200 сніжинок першого дня,400 сніжинок-другого
дня та 100 сніжинок – третього дня.
Друзі поспішають на допомогу
Палац принцеси та принца.
«Фізкультхвилинка»( Слайд)
Робота в парі
Письмові обчислення
Знаходження та обчислення прикладів,які можна порахувати письмово.( №…)
Знову в дорогу… На золотій кареті Герда їде на пошуки Кая.
Зустріч з розбійниками.
Знайомство з північним оленем.
В гостях у лапландки. В Лапландії живе Дід Мороз. Діти посилають йому листи
з своїми бажаннями. Щоб вирушити далі ми повинні розв’язати задачу про друга
Діда Мороза – Святого Миколая.
IV.Закріплення вивченого матеріалу
1.Розв’язування задачі
Аналіз Задачі
Опорна схема
Таємний код 80602
В Фінляндію…
Олень просить,щоб фінка дала Герді напій,який наділяє людину силою 12
богатирів. Він переконаний,що дякуючи такій силі маленька дівчинка Герда
переможе Снігову Королеву.
Її сила в доброму та відважному
серці , - відповіла мудра фінка. V. Підсумок уроку
Палац Снігової Королеви . Ви хочете допомогти Каю знову стати добрим і
товариським ? Напишіть на серці ім’я помічника і приклад . Щоб розтанув
крижаний палац Снігової Королеви потрібно , щоб Кай зустрів багато добрих
сердець дітей . Давайте подаруємо
одну добринку нашого серця , прийдемо другу на
допомогу (приклеїмо серця на палац Зла)
. Зустріч Герди з Каєм . Що допомогло дівчинці подолати сотні кілометрів
з перешкодами ? Повернення додому . Кольорова логічна задача : Кай і Герда
живуть на кольоровій вулиці в будинку № 70 . Якого кольору цей будинок , якщо
будинки стоять в ряд : салатовий , оранжевий
, жовтий , рожевий , білий ?
Спасибо! Очень интересно.
ОтветитьУдалитьДоброго дня. Скажіть, будь ласка, чи є взагалі дидактичні матеріали, готові таблиці? І де їх можна придбати.
ОтветитьУдалитьДоброго дня! Так, все є. Центр мнемотехніки - м.Вінниця. Керівник : Чепурний Г.
ОтветитьУдалитьДякую.Сподобалися уроки і цікава інформація про прийоми мнемотехніки
ОтветитьУдалитьДякую. Сподобалися уроки і прийоми мнемотехніки
ОтветитьУдалить