Методична скарбниця

                        Проблема,над якою працюю

               Використання мнемотехнічних методів і прийомів для ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти

     Сучасні вимоги європейського рівня розвитку освіти сприяють вільному вибору засобів навчання та максимальній самореалізації в умовах психологічного комфорту. Визначення самоцінності особистості дитини,сприйняття її такою,якою вона є,слугує інтересам та потребам учнів,забезпечує розвиток творчості,відповідальності,зберігає психічне та фізичне здоровя,що гарантує високу якість освіченості.
     Актуальною проблемою психолого - педагогічної науки стають методики ефективного засвоєння різноманітної інформації. Постійне збільшення обсягу інформації у поєднанні з високою конкуренцією та вимогами суспільства,із одного боку,приводить до інтенсифікації освітнього процесу,а з другого – до цілої низки порушень психічного та соматичного здоровя школярів. Проте одним із завдань сучасної освіти є не лише надання високого рівня знань,а й збереження здоровя людини.
      Виникла потреба замінити таку модель освіти,в якій вчитель у репродуктивно-відтворювальній формі передає знання учням,на синергетичну модель. У такому разі вчитель співпрацює з учнем у продуктивно-інтерактивній формі,а учень є активним співучасником навчально-виховного процесу, а не пасивним обєктом навчання.
      Одним із важливих принципів сучасної освіти є оптимізація навчання через застосування новітніх освітніх психолого-педагогічних технологій і,зокрема,мнемотехніки як одного з найефективніших методів засвоєння інформації та  інформаційного перенасичення. Мнемотехніка належить до здоровязбережувальної технології,що забезпечує оптимізацію розумової діяльності в умовах сучасної освіти.
      Мнемотехніка(від грецької-память і мистецтво) – це спосіб покращення нової інформації шляхом утворення асоціативних звязків за допомогою спеціальних методів і прийомів.
      Мнемотехнічні прийоми передусім застосовують для поліпшення засвоєння складної інформації,що не має встановлених логічних звязків між її елементами з погляду людини,яка її запамятовує, і потребує тривалого зберігання та подальшого відтворення,наприклад: послідовність цифр,телефонні номери,історичні дати,формули.
Можливе запамятовування за допомогою мнемотехніки також різноманітної  слів,термінів,географічних назв,граматичних правил,імен та прізвищ тощо. У такому разі  створені за допомогою мнемотехнічних прийомів штучні асоціації засвоюються легше і швидше . Застосування мнемотехніки поліпшує показники обсягу та точності запамятовування і розвитку   пізнавальних процесів,підвищує тривалість зберігання та якість відтворення засвоєної інформації.
      Мистецтво запамятовування було особливо важливим для людства ще у дописемний період історії. Так,жерці,шамани,оповідачі,музиканти,торгівці повинні були запамятовувати значний обсяг інформації.
      Перші згадки про мнемотехніку ,або мнемоніку,як і сам термін,зявились у Стародавній Греції. Греки настільки обожнювали память,що у їхній міфології зявилась богиня памяті Мнемозіна,яка була матірю девяти муз,покровителькою всіх мистецтв.                                                Вважається,що термін »мнемотехніка» придумав Піфагор Самоський (570-490рр.до н.е.) – давньогрецький філософ і математик. Відомий філософ і вчений Аристотель також був обізнаний із мистецтвом запамятовування . Він розглянув питання памяті в одному      із своїх трактатів «Про память». Учень  Аристотеля – видатний полководець і творець світової держави Олександр Македонський – застосував мнемотехнічні прийоми і славився феноменальними здібностями до запамятовування. Вагомий внесок у становлення мнемотехніки зробили римські філософи,оратори,спеціалісти  поліпшення памяті. Так , одна з найдавніших  робіт «Риторика» ,що збереглася та містить дані про мнемонічні прийоми й особливості їх застосування,датується приблизно 86-82 рр.до н.е. і належить Цицерону – давньоримському політикові і філософу,блискучому ораторові. На той час мнемотехніка була важливою складовою риторики і її широко застосовували в ораторському мистецтві. Одним з відомих прихильників мнемотехніки вважають давньоримського державного і політичного діяча,диктора,полководця,письменника Юлія Цезаря.
         У проекті Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки одними зі стратегічних напрямків розвитку освіти є такі:
-         створення й забезпечення можливостей для реалізації різноманітних освітніх моделей,форм і засобів здобуття освіти;
-         забезпечення доступності та неперервності освіти впродовж   життя;
-         розвиток наукової та  інноваційної  діяльності в освіті,підвищення якості освіти на інноваційній основі.
На мій погляд,зазначені процеси неможливі без уміння ефективного засвоєння інформації.
Засвоєння нової інформації – це важливий аспект інтелектуальних можливостей учнів,що визначає результати їхнього вміння навчатися.  Як відомо,на початковому етапі процесу навчання основним завданням є динамічний розвиток та формування навичок обробки інформації. А коригування процесу навчання в напрямку інтеграції з мнемотехнічними методами та прийомами приводить  до підвищення ролі аспекту навчання, що сприяє успішному засвоєнню учнями знань,умінь та навичок. Саме тому вміння ефективно засвоювати інформацію є одним з найважливіших моментів навчального процесу,а невміння – може викликати певні психологічні проблеми,які проявляються у невпевненості в собі та у своїх можливостях,у зниженні мотивації до навчання та погіршенні навчання.


      Існують типові проблеми під час обробки інформації:

  • труднощі під час логічної обробки нелогічної інформації(послідовність цифр,телефонні номери,історичні дати,показники,формули,іноземні слова,терміни,географічні назви,граматичні правила,імена та прізвища тощо...);
  • інтерференція(витіснення попередної інформації потоком нової інформації);

  • відсутність раціонального повторення та закріплення;
  • слабка мотивація;
  • механічне запам 'ятовування
  • низька концентрація уваги;
  • відсутність відповідних навичок для полегшення засвоєння нової інформації.         Мнемотехніка ефективно допомагає розв 'язати зазначені проблеми завдяки формуванню відповідних навичок,творчому підходу та створенню ситуації успіху,що є найдоцільнішою мотивацією процесів ефективного навчання.   Аналіз останніх досліджень з проблеми формування здоров'язбережувального освітнього середовища через  реалізацію  освітніх технологій у навчально-виховному процесі свідчать про спроби вчених переглянути загальні підходи до його формування,зясувати новий зміст,форми та методи реалізації означеної проблеми в умовах сучасної освіти.                                                                    Отже,науковці вважають, що поняття здоров 'язбережувальна можна віднести до будь-якої педагогічної технології,яка у процесі реалізації створює необхідні умови для збереження здоров'я головних суб'єктів освітнього процесу - учнів та вчителів.  Обробка інформації відбувається завдяки використанню ними своїх природних можливостей (образне  мислення,творчий потенціал),що допомагає сформувати навички  залічувати мнемотехніку до здоровябережува  льних технологій. Мнемотехніка дає змогу як індивідуального,так і групового підходу до вирішення різних видів завдань та цілей. Пошук аналогій і логічних закономірностей,створення асоціативних звязків то та піщо розвиває комунікативні та пізнавальні здібності особистості.  Використовуючи у своїй діяльності методики мнемотехніки, які побудовані на розвивальних іграх,креативному мисленні,груповій роботі,організовуючи художню,художньо-мовленнєву та мовленнєво-побутову діяльність,різноманітні форми пізнавальної діяльності,мовленнєвотворчу діяльність,різноманітні інтелектуальні конкурси,конструктивну діяльність,технологія мнемотехніки сприє розвиткові пізнавальних здібностей особистості. Таким чином,упровадженя технологій мнемотехніки в сучасну освіту є актуальним,тому що:
  • методики мнемотехніки належать до здоров 'язбережувальних технологій;
  • вони сприяють поліпшенню ефективності засвоєння нової інформації;
  • розвивають комунікативні та пізнавальні здібності особистості;
  • розвивають творче,логічне й образне мислення;
  • формують навички самонавчання;
підвищують упевненість у власних можливостях.                                                 "Історичний розвиток пам'яті починається з тієї миті,коли людина переходить вперше від користування своєю пам'яті як природною силою до панування над нею"- це слова відомого психолога Л.Виготського. Це панування,як і будь-яке панування над природною силою,означає тільки те,що на якомусь етапі розвитку людина накопичує достатній,у цьому випадку - психологічний досвід,достатнє знання законів,за якими працює пам'ять,і переходить до застосування цих законів.                                                                основними мнемічними процесами є: збереження,забування,відтворення і впізнавання. Відомо,що пам'ять - найбільш тренований пізнавальний процес. Головна умова розвитку пам'яті вправи і тренування. Адже саме на пам'ять у процесі навчання припадає особливе навантаження. Від рівня розвитку мнемічних процесів здебільшого в чому залежить успішність навчання школярів.    Розвиток інтелекту  - це стихійний ,підпорядкований своїм особливим законам,процес визрівання операційних структур(схем),що поступово виростають із предметно-життєвого досвіду дитини. На думку американського психолога Л.Терстоуна,існує набір незалежних здібностей,які визначають успішність інтелектуальної діяльності. З 12 здібностей,що їх він виокремив, в експериментальних дослідженнях найчастіше підтверджується 7. зокрема:        
 1) словесне розуміння;
 2)мовна швидкість;
 3)числовий фактор;
 4)просторовий фактор;
 5)асоціативна пам'ять;
 6)швидкість сриймання  ;'
 7)індуктивний фактор.


                               Методи та прийоми мнемотехніки


 Метод "Перетворення  "   - первинна обробка інформації;  

прийом "   Аналогія "- між інформаційними одиницями,що запам'ятовуються,знаходять спільні ознаки,властивості,якості...Використовуючи в навчанні різноманітні вправи з пошуку аналлогій,ми у такій спосіб формуємо міцну базу для поліпшення пам'яті. 
       

Практично до кожного слова можна дібрати велику кількість аналогій за різними типами. 

Наприклад,до слова " книжка"можна знайти такі аналогії:




За прямокутною формою:

ящик, телевізор,валіза,портрет,будинок,ноутбук.

За римою:

мишка,кришка.

За білим кольором паперу:

сніг,молоко,вата.


Загальноприйняті:
(тематична група слів)

настільна лампа,ручка,стіл,письменник,учень,бібліотека.

За розміром:

зошит,блокнот,портрет,папка,кватирка.

Наприклад, для вивчення авторів музики та слів Державного гімну України можна скористатися прийомом "Аналогія".Слова написав Павло Чубинський,а на музику поклав слова Михайло Вербицький. Такі аналогії дають змогу легше і швидше запам'ятати потрібну інформацію.


Враховуючи те,що в дітей добре розвинута  кінестатична пам'ять,ефективним є застосування аналогій за рухом із використанням під час запам'ятовування віршів певних дій,що відповідають сюжету.
Наприклад,вивчимо вірш В.Коломійця "Сиве сонечко" (3клас)
Ніжаться в постелі
дітлахи веселі,
на лежанці-простяганці
потягусеньки уранці...

Але хто це там клопочеться,
зранку-ранечку тупочеться  - 
прибирає,варить їсти,
там - з грибами,там  до тіста,
і над ночвами гне спину,
і спішить до магазину,
ледь несе важку корзину?
Ох,робото,ох,турбото.
Хто то? Хто то? Хто то?

Раптом стало дітям соромно,
раптом діти  - помагать...
"Ой,бабусю,сиве сонечко",-
обнімати! Цілувать!

Для формування навичок використання прийому "Аналогія" рекомендують ігри "Асоціація"та "Листівки"
Прийом    " Трансформація"        -         це прийом ,при якому об'єкти,що  запам'ятовуються,перетворюються на інші за значенням та образом,що легші для запам'ятовування.

По суті,трансформації доволі часто зустрічаються в нашому житті. Так,звичайний пластилін під час ліплення  набуває різноманітних форм;спеціальні довгі повітряні кульки в руках клоуна перетворюються в образи тваринок; з аркуша паперу можна зробити літак,корабель... Під час трансформації,відбувається перетворення одного за призначенням предмета в інший.Цей прийом дозволяє працювати і з цифровою інформацією. Образ яблука ми можемо трансформувати в будь - яку цифру.

Прийом "Піктограми" - це прийом,при якому абстрактну або образну інформацію,що запам'ятовується , схематично зображують спрощеними малюнками.
Загальновідомо,що образна пам'ять зазвичай набагато потужніша за словесно-логічну пам'ять , а також пам'ять на слова,цифри тощо.
Використовуємо піктограми під час вивчення скоромовок , віршів.


                                  





















Прийом"Стенографіст" - це прийом ,при якому текстова інформація записується за допомогою окремих ключових букв.
Я бачив дивний сон.                 Я бчв двнй сн.

Прийом" Цифрообраз"- це прийом,при якому цифрову інформацію,що запамятовується,асоціативно повязують з певними образами або системами образів.

Зверніть увагу!

У початкових класах сприймання цифрової інформації відбувається набагато легше саме в образах,які мають асоціативний звязок з потрібною цифр0ою.Потім з цих обраів складають різні історіх,які,як показує практика,запамятовуються та відтворюються легше за звичайну цифрову інформацію.

Система цифрообразів

      1 -  люди,  казкові герої, предмети за формою схожі на 1
      2 - птахи,парний одяг:шкарпетки,рукавички...                  
      3- тварини,предмети трикутної форми                              
      4- меблі,все, що виробляють з дерева                                     
      5- їжа,предмети,що нагадують цифру 5                               
     6- посуд,електроприлади,комахи                                            
     7-предмети,схожі на цифру          7                                         
     8- усе,що має колеса або схоже на цифру 8 за формою       
     9- тварини,які живуть у воді,предмети схожі на 9            
    0-  усі круглі за формою предмети                                          










При запам 'ятовуванні прикладу з таблиці множення 3*6=18 пропонуємо запам'ятати малюнок



Використовуючи сформовану систему цифрообразів,дитина розуміє,мамонтеня - цифрообраз числа 3,а комп'ютер - цифрообраз числа 6,тому це приклад множення 3*6. А оскільки мамонтеня тягне на мотузці (цифрообраз 1) візок(цифрообраз 8),то дитина зчитує добуток - 18. Такій спосіб вивчення таблиці множення довів свою високу ефективність серед молодших школярів. Таблиця множеня вивчається легко,весело,без психоемоційного перевантаження.

Прийом"Цифро-буквений код" - це прийом перекодування цифр у букви для складання спеціально дібраних слів з метою їх подальшого запам'ятовування.

Перекодування цифр у букви

1       2       3     4       5       6       7     8       9        0  
   гж    дт    кх   чщ     пб    шл    сз   вф    рц     нм   


Зима - 70          весна - 870    ...
"Хижий чиж прибав шпаківню у пави"   - 3,14159265358                                  
                         Метод"Порядкова система" - це метод,призначений для запам'ятовування інформаційних одиниць разом з їх порядковим номером через використання спеціально дібраної системи образів.

Прийом"Інтер'єр"
Індивідуальний інтер'єр - це самостійно створена порядкова система  десяти чи більше образів з елементами власного чи добре знайомого приміщення. 
Для кожного елементу створюється асоціація до цифри порядкового номера.
                                   Стандартний інтер'єр - це вже розроблена порядкова система з 25 образів предметів типового інтер'єру.



Відкриті уроки
Навчання грамоти 1 клас
Тема : Закріплення букви «Ш», її звукових значень. Формування аудіативних умінь. Розвиток мовлення за текстом В.Орлова «Пригоди Каштанчика». Диференційований підхід у формуванні вмінь читати.
Мета: формувати компетентності:
ключові – вміння вчитися;
загальнокультурні – логічно виокремлювати головне, відтворювати інформацію сприйняту з паперових та технічних носіїв;
предметні – закріпити звукові значення букви «Ш», формувати аудіативні уміння, вміння читати й писати;
розвивати фонематичний слух, усне мовлення, орфографічну зіркість, увагу;
виховувати бажання вчитися, читати і більше пізнавати нового.
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.
Обладнання: таблиці – тренажери, картки для читання, ілюстративний матеріал, завдання для роботи в парі, маски.
    

ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
-  Зараз у нас урок навчання грамоти.
- А що таке урок?
Урок – це увага, розум, організованість, кмітливість.
Вправа «Очікування»
-         Яким ви хочете бачити наш урок
-         Чого очікуєте від уроку?
-         Ви допоможете мені створити такий урок?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Повідомлення теми уроку.
2.     Мета уроку.
Діти:
Не просто слухати , а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто думати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
Головна наша мета:   Вчимося вчитися.
3.     Вірші
1.Літера перша і перше слово …
2.Буква до букви, до слова слово…
3.Хто хоче розмовляти…
     4. Артикуляційна хвилинка.
        а) тренажер – читання складів;
        б) читання слів.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Завдання «Розшифруй»
  Ш       А        А   Н
       Д      І      Я
       Ш      Л
-         Хто є королевою цієї країни?  
Я - буква «Ш», тож умію я, діти,
Шептати, шуміти і шурхотіти.
Я шарудіння зчиню серед тиші,
Наче у шафі, де нишпорять миші.
2.Стратегія критичного мислення: «ЗНАЮ, ХОЧУ ЗНАТИ, ВИВЧИЛИ»
    (Відповіді дітей)
3.Чистомовка
ША-ША-ША-вивчили ми букву «Ш».
ШУ-ШУ-ШУ - букви я пишу.
ШЕ-ШЕ-ШЕ - говоріть тихіше.
ЕШ-ЕШ-ЕШ – з радістю до школи йдеш.
ИШ-ИШ-ИШ – ти чому мовчиш.
4.Гра «Слово читай – місце букви «Ш» визначай»
  Шапка , каштан, шуба,…..
5.Хвилинка каліграфії.
   Як річка бере свій початок із чистого джерела, так і ми починаємо писати з нового рядка з кожним днем все краще і краще.
Письмо Шш
  Букву «Ш» пишу чудово, гарно, правильно, зразково.
Малюнковий диктант
Шпак, каштан, школяр,кішка,вишні.
Робота над реченням.
Школярі прийшли до школи.
Звуко-буквений аналіз слова «школярі»
6. Фізкультхвилинка
Пригадаймо, друзі, вмить,
Як шумлять у птаха крила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
У морі синьому вітрила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
Вітер з гаєм розмовляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
Поміж листячком гуляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.
Й ми всі трохи пошуміли,
Від роботи відпочили.
7. Робота в парах
«Вставте букву і з’ясуйте що або хто це»
8. Робота над текстом.
Відкриваю свій буквар
І знаходжу новий дар.
Букву «Ш» цікаву,
Допитливу і пізнавальну.
Передбачення за малюнком і заголовком.
Перше читання вчителя.
Перевірка передбачень.
-         Про кого розповідається в оповіданні?
Гра «Так чи ні»
1.     В оповіданні розповідається про осінь.
2.     Першим Каштанчик зустрів Ведмедика.
3.     Каштанчик залишився з Їжачком.
Читання «ланцюжком».
-         Запам’ятайте усіх героїв твору.
Мова твору.
Розігрування діалогу.
Встанови послідовність.
ІV. Підсумок уроку
-         Зробимо останній крок –
Підсумуємо урок.
Згадаймо з якою буквою
Сьогодні працювали.
Чого навчилися,
Що нового пізнали,
Що зробили за урок,
Яким був найскладніший крок.
Яке завдання сподобалось найбільше?
Що було для вас найцікавіше.
-         А ви знаєте чим закінчилася казка?
-         І вони рушили в дорогу – великий коричневий Мишко і маленький коричневий Каштанчик. І досі вони ходять разом. А за ними виростають зелені каштанові дерева. А ми будемо збирати каштанчики – міцні знання, будемо вчитися жити, дружити, допомагати один одному. Дарувати радість і хороший настрій один одному.
Самооцінка.
-         З яким настроєм ми працювали на уроці?
-         Молодці, дякую за урок.




    Навчання грамоти

Тема : Вивчення букви Є, її звукових значень. Формування аудіативних умінь за текстом  І.Сенченко.
              Звуко-буквені зіставлення . Аналітико-синтетичні види роботи зі словами.
              Письмо рядкової букви є. Буквений і словниковий диктант, списування з   друкованого тексту.
Мета: формувати компетентності:
          ключові вміння вчитися самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
           соціальна брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації, результатів роботи пари;
           загальнокультурна дотримуватися норм мовленнєвої культури;
           здоров'язбережувальна ( життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю) – слухати пояснення вчителя ;
          предметні : ознайомити з буквою є,  з її звуковими значеннями, формувати в учнів уміння читати і писати слова з буквою є;
          розвивати фонематичний слух , навички читання, мовлення й мислення дітей;
          виховувати бажання вчитися.

Обладнання : картки для роботи в парі, таблиця – тренажер для читання, дидактичний матеріал, ІКТ.
Тип уроку:   вивчення нового матеріалу.


Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Мета уроку
2.     Артикуляційна хвилинка
·        Читання складів з різними голосними;
·        Читання слів з одного погляду;
·        Читання речення;
·        Читання тексту.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.     Мотивація навчальної діяльності.
2.     Подорож  у країну «Є».
3.     Мешканці країни і їх завдання.
4.     Слухання казки О. Катрича «Зустріч звуків [й ] та [е], нова буква Є»
5.     Виділення звуків [йе] зі скоромовки.
Єнотик з козубом блукає,
Квіти й жолуді збирає.
6.     Подружки букви Є, їх таємниці.
7.     Звуко-буквений аналіз слів : єнот, єхидна.
8.     Читання складів з Е,Є.
9.     Порівняння складів.
10.         Добір слів з буквою Є в різних позиціях.
11.         Читання слів у віночку.
12.         Словникова робота: євшан – степовий полин; єхидна – тварина, схожа на їжака, живе в Австралії; єдиноріг – фантастична тварина у вигляді коня з одним рогом.
13.         Вибіркове читання слів, в яких буква Є означає два звука.
14.         Легенда «Євшан – зілля».
15.         Буквений диктант.
16.         Письмо рядкової букви Є, складів, слів.
17.         Аналітичні вправи з читання (склади).
18.         Синтетичні вправи (утворення слів).
19.         Складання речень за малюнками зі словами з буквою Є.
20.          Робота в парі «Завдання від єнотів»
Встав пропущену букву і поясни хто (що ) це.
_нот,  _хидна, _лизавета, _впаторія, _вшан, _гипет.
 21.Читання вірша «Зірка».
    Передбачення за малюнком.
Стратегія критичного мислення
ЗНАЮ                ХОЧУ ЗНАТИ              ВИВЧИЛИ
Зірки
ліхтарики                  ?
кольори
Розширення знань дітей про зірки, як небесні тіла.

Дискусія «Сонце – зірка?»
Читання вірша вчителем.
Перевірка первинного сприймання.
Гра «Так чи ні»
Робота в різнорівневих групах.
         А                                        Б
Читання слів                     Самостійне читання вірша
                                            Визначення за словами вірша, дії зірки.
Виразне читання. Мова вірша.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
  Зірки посилають на Землю світло і тепло, а нам завдання.
·        ва
·        нот
за * ць
·        вшан
  Робота  над реченнями.
 « Є чи Е?»
Речення для дівчаток
_ва пиш_ .
Речення для хлопчиків
_вген мал_.
V. Підсумок уроку.
Зробимо останній крок-
Підсумуємо урок.
-         Яку тему вивчили? Що запам’ятали ? Який був найскладніший крок?
Самооцінка.
Все зрозумів, чудово працював (зірочка посміхається).
Добре працював, але допустив 1-2 помилки.
Працював, але ще багато чого не виходить(зірочка сумує)
Подяка вчителя за урок.
  
   Математика 3 клас 
Предмет : Математика
Тема: Усне та письмове додавання й віднімання  трицифрових      
           чисел у межах 1000. Складені задачі.

Мета: Формувати компетентності: ключові (вміння вчитися  –   
            застосовувати необхідні знання й способи дій для      
            виконання завдань, само організовуватися   до навчальної
            діяльності у взаємодії, здійснювати самоперевірку,
            самоконтроль і самооцінку ; соціальні – точно
            висловлювати думки під час організації спільної
            навчально-пізнавальної   діяльності, співпрацювати в парі,
            в групі;загальнокультурні – ефективно застосовувати
           навички мовлення під час спілкування; предметні –
           закріпити знання усних та письмових прийомів додавання
           й віднімання чисел у межах 1000;вдосконалювати
           обчислювальні навички;розвивати самостійність під час    
            роботи,вміння співпрацювати в парі та групі;розвивати
           логічне та творче мислення ,пам’ять,уяву та
           увагу;виховувати інтерес до предмета,бажання вчитися.
Обладнання: нумераційна таблиця,дидактичний
           матеріал,завдання для роботи в групі,опорні
          схеми,екран,проектор,ноутбук.
Тип уроку:Закріплення вивченого матеріалу
                                     Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Урок математики.
2.Що таке урок?
(Увага,розум,організованість,кмітливість.)
3.Очікування від уроку.
4.Девіз:
 Щоб усе прекрасно знати,
 Будем добре міркувати ,
Додавати й віднімати
І свій розум розвивати.
II.Актуалізація опорних знань
1.Хвилинка каліграфії  з логікою та Мнемонікою
Яка зараз пора року?
**** (зима)
Слайд «Зима»
Яке число принесла Зима на хвилинку каліграфії?
(Прийом «Цифро-буквений код»)
              Перекодування цифр у букви
1         2        3          4         5       6       7       8       9         0
Г ж    д т      к х     ч  щ     п б    ш л    с з    в ф    рц     м н
70
Знайди логічну закономірність і продовж ряд чисел:
70,140,210,…
Назвіть  число,в якому 7сотень.(700)
Розповідь про число
(усно чи тест)
Завдання »Назвіть одним словом» 700,777,789,987,567.(трицифрові числа).
III.Повідомлення теми та мети уроку
Отже,тема нашого уроку:
700+100 та 789
                     +211    + й -  *** чисел. Складені                         
 1)
2)
3). 

Оскільки зараз зима,то до нас у гості завітали зимові гості:Сніжинки,Крижинки,  Бурульки,  мати – Снігова Королева , діти – герої цієї  казки: Кай і Герда.
Пригадаємо зимову казку»СніговаКоролева». Снігова Королева забрала Кая у свій крижаний палац,зробила його льодяним і байдужим до всього.
На нас чекають зимові математичні випробування.
Робота в групах
Нумерація чисел в межах 1000. Скільки всього?      Групи:
«Сніжинки»  , «Крижинки»,»Бурульки».
-Скільки всього десятків(підкреслити «Сніжинкам),
-Сотень(«Крижинки»), 
Одиниць у числах? («Бурульки»)
Ми разом з Гердою відправляємося на пошуки Кая.
Снігова Королева хоче нас заморозити,кличе завірюху.
Усний рахунок
Математична віхола * * * 
Випробування задачами (хлопчики допомагають Каю,а дівчатка Герді)
Слайд «Випробування задачами»
Снігова Королева розсипала по всьому світу за три дні 700 сніжинок . Першого і другого  дня вона розсипала 600 сніжинок,а другого та третього дня 500 сніжинок. Скільки сніжинок розсипала Снігова Королева кожного дня?
(Запис Задачі  в зошит)
700-600=100(сн.)-розсипала │││ дня;
700-500=200(сн. ) – розсипала │ дня;
600-200=400(сн.) – розсипала ││ дня
2 спосіб
1)700-500=200(сн.) –першого дня;
2)700-600=100(сн.)  - третього дня;
3)200+100=300(сн.) – першого та третього дні разом;
4)700-300=400(сн.) – другого дня.
Перевірка: 200+400+100=700(сн.)
Відповідь: Снігова Королева розсипала 200 сніжинок першого дня,400 сніжинок-другого дня та 100 сніжинок – третього дня.
Друзі поспішають на допомогу
Палац принцеси та принца.
«Фізкультхвилинка»( Слайд)
Робота в парі
Письмові обчислення
Знаходження та обчислення прикладів,які можна порахувати письмово.( №…)
Знову в дорогу… На золотій кареті Герда їде на пошуки Кая.
Зустріч з розбійниками.
 Знайомство з північним оленем.
В гостях у лапландки. В Лапландії живе Дід Мороз. Діти посилають йому листи з своїми бажаннями. Щоб вирушити далі ми повинні розв’язати задачу про друга Діда Мороза – Святого Миколая.

IV.Закріплення вивченого матеріалу
1.Розв’язування задачі
Аналіз Задачі
Опорна схема
Таємний код    80602
В Фінляндію…
Олень просить,щоб фінка дала Герді напій,який наділяє людину силою 12 богатирів. Він переконаний,що дякуючи такій силі маленька дівчинка Герда переможе Снігову Королеву.
Її сила в доброму та відважному  серці , - відповіла мудра фінка.  V. Підсумок уроку
Палац Снігової Королеви . Ви хочете допомогти Каю знову стати добрим і товариським ? Напишіть на серці ім’я помічника і приклад . Щоб розтанув крижаний палац Снігової Королеви потрібно , щоб Кай зустрів багато добрих сердець дітей . Давайте подаруємо одну  добринку нашого серця , прийдемо другу на допомогу (приклеїмо серця на палац Зла)  . Зустріч Герди з Каєм . Що допомогло дівчинці подолати сотні кілометрів з перешкодами ? Повернення додому . Кольорова логічна задача : Кай і Герда живуть на кольоровій вулиці в будинку № 70 . Якого кольору цей будинок , якщо будинки стоять в ряд : салатовий , оранжевий  , жовтий  , рожевий , білий ?
Що ви вивчали на уроці ? Що взяли для розуму  ? А для серця ? Само-і взаємооцінка . 
















5 комментариев:

  1. Доброго дня. Скажіть, будь ласка, чи є взагалі дидактичні матеріали, готові таблиці? І де їх можна придбати.

    ОтветитьУдалить
  2. Доброго дня! Так, все є. Центр мнемотехніки - м.Вінниця. Керівник : Чепурний Г.

    ОтветитьУдалить
  3. Дякую.Сподобалися уроки і цікава інформація про прийоми мнемотехніки

    ОтветитьУдалить
  4. Дякую. Сподобалися уроки і прийоми мнемотехніки

    ОтветитьУдалить